donderdag 26 januari 2012

Wanneer begint het seizoen van de skrei ?


Dit jaar zag ik dat diverse chefs al begin januari met skrei bezig waren. Hé, dacht ik bij mezelf, dat kan toch helemaal niet. Dus ik op zoektocht.
De skrei is een typische Noord-Atlantische kabeljauw met een gedrongen lijf. Het hele jaar zwemt hij rond in de meest noordelijke wateren zoals de Barentszzee en Noordelijke IJszee. Om te paaien zakt hij af naar het zuiden, naar een heel specifiek gebiedje, namelijk de wateren rond de Lofoten. Deze Noorse eilandengroep die boven de poolcirkel ligt, staat helemaal in het teken van de skrei. Zo is er een enorme stokvisproductie. Het is onvoorstelbaar hoe veel vissen er op zeker moment rond de Lofoten in het water krioelen, je kunt ze als het ware zo uit het water pakken. Ik bezocht de Lofoten zelf en kan dus een beetje over het onderwerp meepraten. Het werd ter plaatse zeer duidelijk uitgelegd. In de loop van januari komen de eerste vissen bij de Lofoten aan. Het gaat dan nog uitsluitend om oudere vrouwtjes. Rond begin februari melden de mannetjes zich, het wordt dan een paaigekkenhuis op zee. De Noorse regering wil de vissen even van dat moment laten genieten, reden waarom elk jaar het officiële startschot voor de vangst wordt gegeven. Ik heb dat zelf meegemaakt en met eigen ogen gezien. Alle boten liggen in de haven te popelen van ongeduld tot er letterlijk een seinpistool wordt afgevuurd.
Mijn probleem is dat het startsein volgens mij ergens half tot eind februari gegeven wordt, zeker niet in januari. Hoe kan het dan zijn dat er in januari als veel skrei, inclusief certifikaat, op de markt is?
Ik ging dus maar eens flink op het internet bezig. Alle sites van de vishandel kan je al meteen uitschakelijk, die kopieëren mekaar. Je komt dan uit bij de Noorse overheid, bij officiële organisaties, bij het visserijministerie, ja zelfs bij de havenkapitein van de Lofoten. Het merkwaardige echter is dat iedereen zich héél vaag houdt. Op mijn simpele vraag wanneer het skrei-seizoen begint, kan niemand me een duidelijk antwoord geven, zelfs de minister en de havenpolitie niet, iedereen draait rond de pot.
Voor mij blijft het voorlopig half februari, simpelweg omdat ik het met eigen ogen zag. Vraag het maar aan de chefs Marc van Gullick en Andres Delpeut die mij naar de Lofoten vergezelden. Alle skrei die op dit moment op de markt is, zou dus illegaal zijn? Ook dat kan ik me niet voorstellen. Het blijft vooralsnog een onopgelost mysterie...

1 opmerking:

  1. Op een forum begreep ik gisteren dat Delhaize ook al skrei in de schappen heeft...

    BeantwoordenVerwijderen