donderdag 18 november 2010

Gereedschap voor kapoenen en kalkoenen

Het jaareinde nadert, de feestperiode is in aantocht. Voor mij is dat hét moment om mijn jaarlijkse plicht jegens u te doen, éénmaal per jaar wil ik mijn briljante vinding onder uw aandacht brengen, ik veroorloof me de vrijheid.

Straks, wanneer sint zijn zak weer aan de wilgen heeft gehangen en uw kerstboom is getooid met ballen en piek, zal een jaarlijks terugkerend probleem de kop op steken: hoe vul ik mijn kalkoen. Het beest dient immers gevuld om klassiek te zijn. Meestal open je de kalkoen met twee personen. De chef houdt het beest met twee handen open terwijl de souschef er de vulling in stopt. Geen wonder dat elke kok met tegenzin naar het kalkoenmoment uitkijkt. Twee personen voor één beest vereist teamwork. Je moet volkomen op elkaar zijn ingespeeld, maar omdat het niet vaak kerstmis is, bouw je met elkaar niet echt de nodige routine op. Een zelfde probleem doet zich voor wanneer u gevulde kapoen op de kaart zet. Nu weet ik dat sommige chefs het vervelende werkje door de mensen van de zaal laten doen, maar die maken er altijd een potje van.
De tijden van kommer en kwel, beste mensen, behoren dankzij mijn vinding tot het verleden. Voortaan kan één persoon de kalkoen de baas. Of het nu de chef, de souschef, de plongeur, de tournant of de sommelier is, elkeen kan het beest voortaan alleen vullen. Dit hebben we te danken aan het handige apparaatje dat op de markt kwam. Dankzij de hygiënische uitvoering (driemaal verchroomd) kan het ding roestvrij bewaard worden tot de volgende kerst. Lang leve de kalkoen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten