donderdag 4 november 2010

Wisselgeld in achterkamertjes

Op mijn botervis-waarschuwing van gisteren antwoordde Harry: waarom maken we ons dan zo druk over paling in plaats van de botervis te verbieden? Tsja Harry, dat zit zo. Politici zijn altijd op zoek naar items waarmee ze kunnen scoren. Als blijkt dat je met het zielige-paling-verhaal stemmen kunt ronselen, dan doe je dat. Het ligt zefs nog veel gecompliceerder. Elke regering heeft "wisselgeld" op zak. Af en toe heb je in de tweede kamer de oppositie nodig om je plannen door te drukken, bijvoorbeeld omdat je een Betuwelijn wilt of omdat je de AOW-leeftijd wilt verhogen. Okee, zegt de oppositie dan, maar wat krijg ik er voor terug? Weet je wat, zegt de minister, ik zal voor jou de palingvangst verbieden als jij accoord gaat. Zulke ruilhandeltjes zijn in het parlement héél gebruikelijk, ze hebben er zelfs speciale achterkamertjes voor. Het gaat dus helemaal niet om de palingvangst, het gaat over totaal iets anders. Maar ja, helaas voor ons is botervis niet sexy genoeg om als wisselgeld te dienen. Dus zal dat gevaarlijke ding gewoon te koop blijven. Tot er dooien vallen, want na voldoende sterfgevallen wordt àlles sexy.

1 opmerking:

  1. Norbert, als alle eten om ons heen politiek wordt kap ik. Ik heb echte paling laten proeven aan één van mijn kinderen € 8,50 per paling.

    Koken is mijn passie, maar dan wel echt, zonder politiek.
    Het rokersbeleid is ook totaal niet gefundamenteerd, rechtelijk en juridisch niet, de nieuwe maatstaven worden gelijk aangevochten!!

    Wat is personeel, wat zijn exacte vierkante meters? Er zit een advokaat bovenop, waarschinlijk familie van jou en of Carine.

    BeantwoordenVerwijderen