dinsdag 16 november 2010

Smaakpolitie

Gisteren had ik eens een keer niets te doen, dus ging ik via de pc naar tv-programma's kijken, iets waar ik anders nauwelijks aan toekom. Op SBS6 keek ik naar Smaakpolitie, een programma waarin iemand een horecakeuken instapt om deze op hygiëne te controleren. Dat is in heel vroeger tijden ooit mijn beroep geweest als keurmeester bij de Keuringsdienst van Waren. Mijn gekijk leverde twee overpeinzingen op: over tegels en over administratie. Een prachtig betegelde wand of vloer levert altijd een gevoel van hygiëne op. Het doet je zelfs denken aan operatiekamers. Maar ja, in operatiekamers sterven veel mensen, juist door hygiënegebrek. Hoe zit dat nu? Tegels. Ze zijn blinkend, maar daar is denk ik ook alles mee gezegd. Bij een tegelwand of -vloer bestaat ongeveer 5% van het totale oppervlak uit voegen, dus uit ruwe cement. En laat dat nu juist een plekje zijn waar viezigheden, en dus ook bacteriën, zich uitstekend thuis voelen. Tegelwanden zijn niet hygiënisch, ze lijken alleen maar zo. Door tegels netjes te poetsen, wordt het hygiëneprobleem alleen maar erger. Met poetsen poets je alle rotzooi in de voeg. Die is ruw, dus alles blijft er graag hangen. Nee, tegels hebben me nooit kunnen overtuigen. Merkwaardig genoeg spreekt de wet van verplichte "gladde wanden." Voor mij wil dat zeggen dat tegels verplicht verboden zouden moeten zijn.
Administratie dan. Ik heb op tv begrepen dat je voortaan een superhygiënische jongen bent wanneer je er een enorme administratie op nahoudt. Je zorgt ervoor dat alle mise en place bakjes een datumsticker krijgen. En vooral houd je indrukwekkende grafieken bij waarop de temperatuur van de koelkast is vermeld. HACCP noemt men dat. Welnu. De administratie is een fenomeen dat door Napoleon werd uitgevonden. Als iedereen alles keurig bijhoudt, zo overwoog hij, kan ik gemakkelijk belastingen heffen. Is door de boekhoudverplichtingen een situatie ontstaan waardoor iedereen correct belasting betaalt? Natuurlijk niet, alleen het idee al is naïef. Waarom zou door boekhoudverplichtingen dan wel een situatie ontstaan waarbij de hygiëne correct is? Allemaal bullshit van de bovenste plank. Hygiëne ontstaat niet doordat je chefs tot boekhouders bombardeert. En toch moet iedereen er oeverloos mee bezig zijn. Een chef die 's avonds alles weggooit en nooit iets tot morgen bewaart, zei me dat hij van de overheidsinstanties een ernstige waarschuwing had gekregen. Er stond namelijk geen datum op zijn bakjes. Oeioeioei, een ernstige fout. We zijn in het meest enge cultuurtje beland dat je maar kunt bedenken. Big brother is watching you? Het boek "1984" van George Orwell is al ouderwets en volledig achterhaald. You are your own legal spy who tells big brother.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten