dinsdag 16 november 2010

Lekker bis

Vandaag staat het internet bol van commentaren op de nieuwe uitgave van Lekker. Hoewel ik vandaag hierover al een overpeinzing liet verschijnen, wil ik nog eens terug komen op het onderwerp.
Voor zover ik het kan beoordelen, is Lekker een zéér serieuze gids, dit in tegenstelling tot in het verre verleden. Sinds Wynand Vogel de scepter over de inspecties zwaait, heb ik er alle vertrouwen in. Want ga niet beweren dat Wynand een culinaire snotaap is, hij is alles behalve dan dat. Ik weet van hem dat hij op pad gaat zodra er de minste twijfels bestaan en dat kun je niet van elke gids zeggen. Maar het kan uiteraard gebeuren dat er een restaurant niet in de top-100 verschijnt dat sterren heeft. Lekker is Michelin niet! Ieder heeft zijn eigen beoordeling en verantwoordelijkheid. Zodra iemand in de top-100 verschijnt, zal een ander het veld moeten ruimen. Is dat terecht? Een top-100 heeft maar honderd plaatsen te verdelen. De huidige nummer 100, en dat is Lastage uit Amsterdam, zou uit de lijst moeten verdwijnen. Is dàt redelijk? Nee. Honderd plaatsen zijn honderd plaatsen. Degene die daar geen vrede mee heeft, make zijn eigen gids. Op het internet zijn er geen drukkosten, dus ga uw gang. Niven zal er best wel mee kunnen leven. Zoals Sergio die door dezelfde gids voor mijn gevoel ooit niet op zijn plek zat. Tijden veranderen, rugnummers veranderen. Eén jaar op een mensenleven, daar valt mee te leven. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten