Nu Neerlands grootste grootgrutter overleden is, komt de lofzang van alle kanten. Vermoedelijk zal dat ook wel terecht zijn, Albert Heyn was in elk geval iemand die iets voor het land betekend heeft. De loftrompetten klinken naar mijn mening echter wel àl te luid. Hij was de uitvinder van de supermarktmandjes en boodschappenkarretjes, zo wordt alom geroepen. Helemaal fout. Toen in andere delen van de wereld al supermarktkarretjes rondreden, waren de kruideniers van Nederland nog suiker en koffie aan het afwegen. Bijgaande foto is in 1941 genomen in een Zweedse supermarket, mét karretje. Heyn zag ontwikkelingen in het buitenland en bracht die mee naar hier, that's it.
Ook wordt de laatste dagen rondgebazuind dat Albert Heyn de Nederlanders liet kennismaken met lekker eten en gastronomie. Weer totaal niet mee eens. Laat ons wel wezen, nog steeds kan het productenaanbod in een gemiddelde AH in de verste verte niet tippen aan het assortiment (zowel in de diepte als in de breedte) dat een doodgewone Belgische, laat staan Franse super biedt. Voor het Nederlandse etensbewustzijn waren twee partijen van kardinaal belang: het damesblad Margriet dat al vroeg met uitgebreide kookboeken kwam en Wina Born die het volk in duizenden artikelen en stapels boeken met de echte gastronomie liet kennismaken. De kruideniers waren slechts volgers, niet meer dan dat. Laten we het voorlopig houden op meneer Caddy en mevrouw Born.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten