donderdag 4 februari 2010

Iedereen recht op een eigen mening



Vorige week schreef ik een stukje dat opriep tot respect en verdraagzaamheid. Dat heb ik geweten. Mijn mailbox werd overstelpt met scheldpartijen en verdoken bedreigingen van vegetariërs. Niet dat ik daar warm of koud van word, ik schrok er vooral van hoe onverdraagzaam en respectloos onze moderne maatschappij is geworden. Ieder heeft zijn eigen mening, in een democratie moeten we van elkaar accepteren dat er andere zienswijzen bestaan dan de jouwe. Zo niet, dan worden we het evenbeeld van Noord-Korea waar iedereen dezelfde danspasjes uitvoert zoals de leider dat wenst.


Er lopen allerlei drammertjes rond die exact weten wat goed voor ons is. Het liefst voeren ze merkwaardige bewijzen aan die hun gedram moeten ondersteunen. Wil iemand geen vlees eten? Helemaal accoord. Maar niet voor mij, ik smul van biefstukken waarop een flinke plak foie gras smelt, lamsbouten die met knoflooktenen zijn bestoken en varkensstaartjes die urenlang hebben geprutteld dat het een lieve lust is. C'est ma vie. Denkt u nu werkelijk dat ik en mijn miljoenen soortgenoten plotseling naar muesli gaan happen omdat u gif spuwt? Dat is wel héél naïef.

1 opmerking:

  1. Amen, waarom zouden we niet genieten van alles wat ons voor handen is. Volgens mij is alleen maar groenvoer eten ook niet goed voor je, ik neem in elk geval geen risico, lekker stukkie vlees is altijd goed :)

    BeantwoordenVerwijderen