dinsdag 9 februari 2010

Overpeinzingen: Kleine lettertjes

Toen we onlangs een kamer bij NH Maastricht geboekt hadden en ons daarna aan de balie meldden, werd er zoals altijd druk op de computer getokkeld. Het was echter snel in orde. Er werd ons een formuliertje voorgelegd dat we even moesten tekenen. "Gewoon even een krabbeltje", zei de baliekluiver. Hoho zei ik tegen Carine, ik wil weten waar je voor tekent. En dus nam ik een exemplaar van het formulier mee naar de (overigens perfecte) kamer.
Voordat je bij nH de kamersleutel kijg, moet je dus "even een krabbeltje" zetten. Het is een A5-je met zéér kleine lettertjes, aan de balie vrijwel onleesbaar. Wie gaat al die kleine lettertjes lezen? Niemand. Zeker niet al staan er nog zuchtende mensen achter je in de rij. Je zet dus gewoon even je krabbeltje, waarmee je accoord gaat met kleine lettertjes. Wat staat er zo al te lezen? "Door het plaatsen van mijn handtekening (...) geef ik het hotel toestemming om alle door mij gemaakte kosten tijdens het verblijf, zoals weergegeven op de hotelfactuur, op de creditcard te belasten. Ik ga ermee accoord dat ik deze belasting niet achteraf kan betwisten vanwege het ontbreken van een getekende transactieslip." Deze tekst in minder onschuldig dan hij lijkt. Je geeft je creditcard uit handen en nH kan daar vervolgens mee doen wat hij wil.
Dan staat er ook nog een tekst in lettertjes die nóg kleiner zijn. Ik ga er door het zetten van mijn krabbeltje mee accoord dat ik mijn persoonlijke informatie (voornaam, achternaam, geslacht, geboortdatum, nationaliteit, paspoortnummer, e-mail, telefoon, adres, creditkaartnummer...) vrijwillig en vrijelijk aan het hotel overdraag en dat deze informatie eigendom van het hotel wordt. nH mag die gegevens gebruiken voor marketing en reclame, tenzij ik enzovoort.
Helemaal in de onderrand van het formulier kan ik een piepklein hokje aanvinken wanneer ik geen informatie wil ontvangen.
Ik ga er van uit dat dit alles volkomen legaal is, niet in strijd met wettelijke bepalingen. Had ik de kleine lettertjes maar moeten lezen. Legaal of niet, ik vind het een zeer bedenkelijke praktijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten