woensdag 17 februari 2010

Uit m'n dak gegaan






Wie had het kunnen vermoeden. Vanmiddag rijden we via slingerweggetjes in de Jura, na op bezoek te zijn geweest in een kaasmakerij van AOC Bleu de Gex. We passeren het zoveelste ingesneeuwde dorpje: Chezery-Forens. Tegenover het kerkje zien we een onooglijk restaurantje "Du Commerce", normaal zou je het wellicht voorbij rijden. De honger is echter groot en tevens wordt onze nieuwsgierigheid gewekt door de naam die op de gevel staat: G.Blanc. Met de andere, de beroemde G.Blanc hebben we morgen een afspraak, dit kan allemaal geen toeval zijn.
Binnengekomen blijkt de zaak te worden gerund door de dochter en kleindochter Blanc. De herinnering aan vader George die beenhouwer was, blijft levend, het warme worstje dat hij ooit uitvond, prijkt nog steeds op de kaart. Voor 9 euro, inclusief broiche en een rijke salade. Inclusief ook een amuse, bestaande uit een stukje uientaart. Over de wijn moet ik niet lang nadenken: er staat een Crozes-Hermitage op de kaart voor 28 euro en dat is een ongekend buitenkansje.





De worst? Daar moeten Philippe en ik om vechten. De pure vleessmaak in al zijn glorie, gelukkig eens een keer niet bereid met het verfoeilijke knoflookpoeder.
De prachtige worst zorgt ervoor dat we extra honger krijgen. Dus laten we een mooi stuk kalfsgebraad aanrukken, overgoten met heel veel saus en nog meer morieljes. Inclusief koffie zijn we met z'n tweeën in totaal 68 euro kwijt. Wat zou ik graag willen dat er in elk dorp ter wereld zo'n "Du Commerce" was. O ja, we maakten ook nog een serie foto's van het fornuis. Zo'n mooi exemplaar als deze honderjarige houtgestookte kachel kom je niet vaak meer tegen.
Ik ben vanmiddag dus helemaal uit mijn dak gegaan. Dat neemt u mij niet kwalijk.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten