vrijdag 6 november 2009

JALOEZIE

De Amsterdamse restaurateur Joop Braakhekke, vroeger jarenlang op tv te zien als kok, is niet te spreken over de huidige generatie tv-koks. Ze zouden het vak omlaag halen. Braakhekke denkt dat de tv-koks vooral ijdel zijn en niet zo veel met het vak zelf hebben.
Enerzijds maakt Braakhekke een punt. Wat we op tv zien, ook trouwens in Vlaanderen, heeft over het algemeen weinig met gastronomie te maken. Er zijn vrijwel geen tv-koks te vinden die zich volgens mij "kok" mogen noemen en inderdaad, het is alles ijdelheid wat de klok slaat.
Maar waaraan Joop voorbij gaat, is dat hijzelf van hetzelfde laken een pak is. De pot verwijt de ketel. Braakhekke noemde zichzelf tv-kok en schreef kookboeken, niet aannemelijk is dat hij ook kan koken. De wereld leerde hem destijds kennen als gastheer in De Kersentuin. Daar stond John Sistermans aan het fornuis, niet Joop. Ik herinner me dat hij in zijn programma "Kookgek" met weinig respect (en dat is een understatement) omging met de mooie grondstoffen waar vakmensen zo verliefd op zijn. En wat ijdelheid aangaat, spant Joop denk ik wel de kroon.
Daarmee lijkt mij vast te staan waar bij Joop het schoentje wringt: jaloezie. Hijzelf wordt de laatste jaren slechts uitgenodigd voor de hoofdrol in een tv-spotje van WC-eend, terwijl anderen zich als tv-kok presenteren. Wanneer je jaloers bent, moet je gewoon je mond houden.

1 opmerking: