dinsdag 10 november 2009

Zelfs een beetje emotioneel

Het is al wat jaartjes geleden dat ik voor de eerste keer contact had met Unilever. Dat contact verliep toen niet helemaal prettig, want ik weigerde om Knorr als adverteerder in Saisonnier te accepteren. Nooit stond ik advertenties toe van producten waar ik niet achter kon staan, dat is een verantwoordelijkheid naar de lezers die ik serieus neem, ook als me dat omzet dus geld kost. Wat andere media doen, moeten ze zelf weten.
Maar vandaag beleefde ik een euforisch hoogtepunt waar ik zelfs een beetje emotioneel bij werd. Wilfried Geerlings en Bas Holthuijsen van Unilever waren bij ons op bezoek. De reden: ze kwamen aantonen dat de Knorr fonds, sauzen en soepen voortaan zo clean zijn als een pasgeboren baby. Geen MSG (smaakversterker), geen kleurstoffen, geen smaakstoffen, geen andere hulpmiddeltjes die we als gastronomen niet wensen. Gewoon puur natuur! De grondstoffendeclaraties op de verpakkingen laten zich lezen als een chefsreceptuur. Bas verontschuldigde zich dat er nog één e-nummer is vermeld: beta-caroteen. Dat komt omdat fabrikanten dit verplicht moeten vermelden wanneer ze wortel gebruiken. Diverse producten gaan we de komende dagen in de keuken testen, maar ik ben er al vrijwel zeker van wat het resultaat zal zijn. Mijn neus bedriegt me immers nooit en die was alvast tevreden.
Dat ik bij dit nieuws zelfs emotie voelde, is omdat ik ineens besefte dat ik geen eenzame roepende in de woestijn was. Ook anderen waren kennelijk met het eerlijk-onderwerp bezig. In dit geval is het Unilever en dat stemt me dubbel gelukkig. Want die is dermate groot dat daarmee de toon wordt gezet voor andere fabrikanten. MSG en andere rotzooi is definitief passé, we willen het gewoon niet meer. En ook willen we niet langer begrijpen dat fabrikanten producten maken die we gewoon niet wensen.
Was het moeilijk om de omslag te maken? Uiteraard. Het is niet zoiets als even een knopje omdraaien. Een diep ingeworteld patroon bouw je niet een-twee-drie om. Maar, zo zei Wilfred, de natuur heeft een stevig handje geholpen. Dank zij het gebruik van de beste grondstoffen is het niet nodig om hulpmiddelen te gebruiken. Intern bij Unilever is iedereen tevreden. Maar ik ook.
Unilever, proficiat! En dank namens (bijna) alle koks!
Mijn advies: groen licht voor een range in het gamma van Knorr.

2 opmerkingen:

  1. dit krijg je hopelijk niet verkocht aan je ami's.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar moet je dus anoniem voor zijn. In elk geval begrijpt u het niet. Ik ga niet beweren dat alle restaurants van de wereld plotseling convenience moeten gaan gebruiken. Het gaat erom dat voortaan iedereen de keuze kan maken die men bij zichzelf passend vindt. Convenience is geen schande, als het maar goede en eerlijke is.

    BeantwoordenVerwijderen