dinsdag 3 november 2009

JAM SESSIONS

Gisteren was ik in Heerhugowaard (ten noorden van Alkmaar) op bezoek bij Dobla om er met Eric en Petra het vervolg van onze samenwerking te bespreken. Naar Eric luister ik altijd graag, want hij zwerft continu de hele wereld over en weet precies wat er in de diverse werelddelen op pâtisseriegebied gebeurt, hij kent alle Amerikaanse en Aziatische toppâtissiers persoonlijk. Daar profiteren wij met rode oortjes van. Het bedrijf in Heerhugowaard werd onlangs geheel verbouwd, ik kende het niet meer terug. Prachtig is dat de kantoorafdelingen in één grote ruimte zitten, die gelardeerd is met verschillende gezellige hoekjes. Door een grote glazen wand kun je van hieruit de R&D afdeling van Rik zien, een enorme ruimte met witte wanden en een witte vloer. Rik bleek zeer geïnteresseerd in ons systeem van jam sessions.

Wat bedoelen wij met een jam session? Het woord heb ik jaren geleden gestolen uit de jazz-wereld. Het principe in de jazz is heel eenvoudig: leg een aantal instrumenten klaar en nodig muzikanten uit die elkaar niet hoeven kennen, liefst uit verschillende landen of culturen. Binnen de tien minuten klinkt er geïmproviseerde muziek waar je kiekenboebels (kippevel) van krijgt, uniek en vaak baanbrekend. Stel, zo dacht ik, dat je kookinstrumenten klaarlegt en en aantal koks uitnodigt. Zou dan hetzelfde gebeuren? De eerste keer dat we dat deden, tien jaar geleden in Lille, was een schot in de roos. Franse, Belgische en Nederlandse chefs gingen samen aan de kachel om gezamenlijk gerechten te creëren. Dat was kicken van de bovenste plank! Nadien hebben we die aktie nog heel vaak herhaald en we doen het nog steeds. Inmiddels hebben allerlei criminelen in de kokswereld de term jam session van me gepikt, ik zie het als een compliment. Belangrijk is wel om rond één onderwerp te jammen, want anders wordt het een chaos. Bent u een vakmens, keuken of pâtisserie, en u wilt ooit aan zo'n jam session deelnemen? Geef me dan een seintje. In Schilde liggen/staan alle instrumenten klaar.

Vandaag heb ik met Rik afgesproken dat we een jam session gaan doen rond het thema chocolade decoraties. Het is een onderwerp waarbij iedereen zich helemaal kan uitleven. Maar dan niet met krulletjes, vlindertjes of kerstboompjes, het moet baanbrekend worden. Gegarandeerd zal dat het resultaat zijn.







Op de foto: Eric en Petra in het R&D centrum.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten