Het gebeurt regelmatig dat restaurateurs en chefs radeloos worden van de gidsen. In het betreffende stukje beschrijft de recensent bijvoorbeeld een gerecht waarvan de chef weet dat hij die nog nóóit van zijn leven heeft gemaakt. Of er wordt misprijzend geschreven over het oubollig interieur van twintig jaar oud, terwijl de tent twee of drie jaar geleden geheel werd verbouwd. Of de recensent geeft aan dat hij slechts dertig euro te besteden heeft en is dan gepikeerd dat hij geen kreeft krijgt voorgeschoteld. Of de recensent is zo zat als een grootmajoor. Of u weet hoe u extra goede punten kan krijgen. Wat dat laatste aangaat is het een publiek geheim dat een beheerder van een Belgische gids graag uw geld belegt. U scoort daarmee, het maakt een topkok van uw buurman.
Voor restaurateurs en chefs ligt het gevoelig om tegen de gidsen in het geweer te komen, ze zijn bang voor wraakmaatregelen. Vandaar dat ik me aanbied om de spreekbuis te zijn, zonder namen te noemen. Hebt u een merkwaardige ervaring? Mail die dan gerust naar mij ( norbert@saisonnier.net ). Ik ga die ervaringen confidentieel verzamelen om er vervolgens iets mee te doen. Waarom zou alleen ú mogen worden beoordeeld? Het wordt tijd dat we de gidsjes eens gaan beoordelen. Wanneer u onzorgvuldig bent met één tomaatje, wordt dat publiekelijk aan de kaak gesteld. Maar wanneer een gids kapitale fouten maakt, dan is dat doodnormaal. Dat pikken we niet langer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten