Supermarktketens zijn altijd in oorlog. Ze proberen elkaar vliegen af te vangen en daarbij hanteerden ze altijd één ultiem wapen: de prijzen. Kruideniersoorlogen zijn immers altijd prijzenoorlogen. Het gevolg is dat producenten en leveranciers elke dag opnieuw verder worden uitgeknepen. Maar dan verschijnt er een breed consumentenonderzoek en wat blijkt uit de resultaten? Voor de huisvrouw komen de lage prijzen in volgorde van belangrijkheid niet verder dan een magere zevende plaats. Voor de consument is kwaliteit en assortiment veel belangrijker dan het laatste dubbeltje. Weet u wat uit het onderzoek als de allerbelangrijkste nummer één naar boven kwam? De kwaliteit van de winkelwagentjes. Die piepen, rammelen en blokkeren dat het een lieve lust is. U kent dat wel, met een vierde wieltje dat er kennelijk als reserve bijhangt. De grootgrutters zullen zich een hoedje zijn geschrokken van het onderzoeksresultaat. Ondanks hun met specialisten bemande hoofdkantoren wisten ze niet echt wat hun klanten bezig hield. Jarenlang duwden ze zichzelf met hun concurrenten verder in het moeras om de goedkoopste te zijn. Daar waren ze dermate druk mee dat ze de piepende karretjes helemaal vergaten.
Wat heeft dit met de gastronomie te maken? Misschien veel. Het zou best wel eens kunnen dat de restaurateur zijn gasten net zo slecht kent. Wellicht komt ook in het restaurant de prijs op de zevende plaats. Misschien stoort de gast zich aan iets waar het gastronaille nog niet aan had gedacht. Piepende karretjes zijn er in de meeste restaurants niet, het zou best wel eens kunnen zijn dat er iets anders piept. Tijd voor zelfonderzoek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten