maandag 8 maart 2010

Allerbeste whisky prijs/kwaliteit


Zoals ik hier al eerder meldde, heb ik onder mijn huis een whiskykelder. Daar staan vele honderden juweeltjes en ik mag er graag oraal mee bezig zijn. Vandaar dat ik denk een echte ervaringsdeskundige te zijn. Nu drink ik niet alleen whisky uit de kostbare kelder, voor normaal gebruik bevoorraad ik me in de supermarkt. De laatste fles die ik daar kocht, liet me helemaal uit mijn dak gaan omdat de laagst denkbare prijs aan goede kwaliteit gekoppeld is. De fles van 70 cl heet Glen Nicol en ik kocht hem bij Carrefour voor € 11,69. Daar koop je tegenwoordig niet eens een matig wijntje voor.
De Glen Nicol is een blended malt. Dat wil zeggen dat het hij van gemoute gerst is gemaakt en niet van rijst zoals vele andere goedkope flessen. Verschillende whiskies uit de Highlands en Speyside werden hiervoor gemengd en vervolgens kort gerijpt. Laat ik hem beschrijven.
De kleur is helder licht geelgoud. In de neus ontdek ik abrikozen, viooltjes en noga. Hij laat geen overdosis alcohol in de neus vrij en dat is bij een goedkope fles eerder zeldzaam. In de mond is de alcohol harmonisch, met een prettig pittig rood pepertje. In de afdronk komen walnoot en pecan naar boven.

Mocht ik voor deze fles zestig euro hebben betaald, had ik wellicht de schouders opgehaald. Maar nog geen twaalf euro! De verhouding prijs/kwaliteit vind ik dermate indrukwekkend dat ik u graag deelgenoot maak van dit ontdekkinkje.

1 opmerking:

  1. Beste Norbert,
    Dankzij dit artikel heb ik afgelopen jaren kunnen genieten van de whisky van Glen Nicol. Ieder bezoek aan België gecombineerd met een bezoek aan de Carrefour om een paar flessen mee te nemen.
    Inmiddels is de prijs opgelopen tot 16,75, nog steeds de moeite waard.
    Bij deze wilde ik je laten weten dankbaar gebruik te hebben gemaakt van je tip.
    Mvg, Maarten.

    BeantwoordenVerwijderen