donderdag 4 maart 2010

Troep wordt beloond

Vorig jaar was ik te gast in Auberge du Vieux Puits in het Zuid-Franse Fontjoncouse, een restaurant met op dat moment twee sterren. De maître kwam aan tafel netjes vragen of we ergens allergisch voor waren en ik antwoordde: "Ik ben alleen allergisch voor chemische troep". Hij glimlachte een beetje stijfjes, kennelijk voelde hij het als een belediging. Op het moment dat het eerste gerecht op tafel kwam, wist ik al dat ik vergiftigd zou worden. Het eitje met truffel was namelijk geen eitje met truffel maar een eitje met truffelolie. Geloof me, er bestaat op de aardbol geen enkele échte truffelolie, want de truffel laat zich niet stabiliseren en oxydeert meteen. Wat men "truffelolie" noemt, is gewone olie die is "verrijkt" met een vieze chemische aromastof, gemaakt uit afval van de petrochemische industrie. Enfin, de betreffende maître kreeg een tweede belediging over zich heen want ik wenste die troep niet te eten. Bovendien wens ik evenmin voor troep te betalen. Er is die avond nog heel wat heibel geweest, de chef liet zich niet meer zien.
En wat zie ik nu in een persbericht dat Michelin stuurde? Dat dit restaurant zijn derde ster heeft gekregen. Chemische troep wordt dus beloond. Het zou best wel eens kunnen dat de Michelin inspecteurs niet eens weten wat ze te eten krijgen.

1 opmerking:

  1. Hoera voor Norbert! Staat mij ook tegen. Als je aan de andere kant van het terras kunt ruiken dat iemand een gerecht krijgt met truffel KAN het geen truffel zijn.

    BeantwoordenVerwijderen