Wanneer we naar de namen van restaurants kijken, zien we enkele categorieën. De eerste groep betreft de namen die god weet waarom ooit zijn bedacht, maar een lange geschiedenis hebben. De tweede groep is genoemd naar de chef, een derde groep moet een gastronomisch sfeerbeeld oproepen en is dus in een andere taal, vaak Frans. De vierde groep betreft namen die op het eerste gezicht fantasienamen zijn, maar waar logica achter schuilt. De vijfde groep is onbegrijpelijk voor mij: nieuwbedachte fantasienamen die nergens op slaan. Ze scheppen onduidelijkheid en werken de naamsbekendheid tegen, behalve dan wanneer er één of meerdere sterren komen, want dan wordt de naam ineens een begrip.
Voor het gebruik van de eigen naam is veel te zeggen, je straalt er zelfvertrouwen mee uit en dat is nooit verkeerd. Toen Herbert Robbrecht zijn Villa de Bergeijk naar Vrasene verhuisde, was die naam ineens niet meer logisch. Ik adviseerde Herbert om zijn eigen naam te gebruiken, zijn restaurant heet nu gewoon Herbert Robbrecht. Ik denk niet dat hij daar spijt van heeft. Erik Bosman in Zeist bedacht een variant en noemde zijn zaak Beyerick, Bij Erik dus. Daar zit logica achter. De nieuwe zaak van René Brienen is aan de Maas gelegen, de naam Brienen aan de Maas vind ik zeer krachtig en vol zelfvertrouwen, zeer goed gekozen dus.
De namen van Chinese restaurants zijn vaak zo vertederend, vooral ook om wat Chinezen doen wanneer ze de nieuwe eigenaar worden. De Chinese Muur wordt dan De Nieuwe Chinese Muur.
Wat vaak vergeten wordt, is dat een naam functioneel moet zijn en de juiste verwachtingen moet scheppen. Toen een bevriend restaurateur uit de Péigord een tweede zaak ging openen die zich helemaal op omelettes ging richten, vond ik het onbegrijpelijk dat hij die tent de voor toeristen onuitspreekbare naam L'Equilibre wilde geven. Noem het gewoon Omeletterie, zo was mijn advies. Dat is duidelijke en krachtige naam die precies zegt wat je als klant te wachten staat. Ook in andere takken van sport kom je merkwaardig tegen die totaal verkeerd zijn. Als zij Maria heet en hij Jo, ligt het dan voor de hand om Transportbedrijf Majo op je truck te zetten? Nee, een transporteur moet mannelijkheid uitstralen.
Hoe is het met úw bedrijfsnaam gesteld? Slecht? Verander hem dan en brij er wat reuring rond. Vermoedelijk zult u er geen spijt van krijgen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten