vrijdag 5 maart 2010

Een keuken? Lucht met deurtjes

Vanochtend keek ik weer eens naar tv en zag de reclamespotjes voorbij komen. Twee dingen vielen me op. Deze maand schijnt te zijn uitgeroepen als Maand van de mond. Dat is mooi, zou je als gastronoom denken. Maar nee, je ziet dan plotseling tandenborstels voorbij komen. Die zijn bij mijn weten niet eetbaar. Wellicht is er een chef die zich hier over kan ontfermen, ik sla geen gelegenheid over.
Vervolgens zag ik hoe de diverse keukenboeren tegen elkaar opconcurreren. Bij Mandenmakers krijg je de installatie en apparatuur kado, Bruynzeel doet er nog een schepje bovenop, daar krijg je maar liefst 40% koring op de hele boel. Het eerste wat ik dan denk: alle mensen die eerder een keuken kochten, zijn door de heren fabrikanten in het zak gezet. Wanneer er 40% af kan, dan klopt er iets niet. Dan hebben ze de mensen vroeger altijd bedrogen. Gewoon naar Ikea gaan, daar heb ik al heel wat gekocht. Met hun keukenbouwpakketten hebben we ons volledige kantoor ingericht. Terwijl je dan met het bijgeleverde imbussleuteltje aan het prutsen bent, kom je er al gauw achter wat een moderne keuken is: lucht met deurtjes. Besteed je goede geld liever aan een goed fornuis. Dat is lucht met een roestvrijstalen deurtje maar die kun je tenminste nog aansluiten op de gasleiding.
Nogmaals Ikea, daar zijn wij tegenwoordig een héél goede klant. Toen ik voor ons systeem van Culiboutiques naar vitrinekasten zocht, kwam ik prijzen tegen van 300, 400 en 500 euro. De ideale vitrinekast bij Ikea, warempel in onze huiskleur zwart, kost slechts 90 euro. We hebben er al ruim 40 stuks van aangekocht en er zullen er nog veel volgen. Laat je niet gek maken door blabla. Laat je niet imponeren door fabrikanten die een megalomaan luxe gebouw hebben neegezet om u te verwelkomen. Zodra u klant bent, betaalt u dat gebouw zelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten