zaterdag 13 maart 2010

Roze in beeld
















Toen ik ongeveer vijf jaar geleden bij ons intern mijn plannen ontvouwde voor een nieuw magazine, kreeg ik heel wat protesten over me heen. Mijn plan was om een magazine met de naam Pâtisserie & Desserts te lanceren. Daar was niets op tegen. Maar... mijn plan zei ook dat dit magazine volledig roze zou zijn. Met mijn roze gedachten was ik al dermate gevolgd dat ik zelfs roze kokskleding in gdachten had. Intern heb ik heel wat moeten praten, gelukkig was uiteindelijk iedereen bij ons om. Toen het blad in januari 2006 zou worden gelanceerd, op de EFFF in Maastricht, was dat een spannend moment. Onze beursstand en keuken, 300 m² groot en 5 meter hoog, was volledig in roze uitgevoerd, tot en met de keukenapparatuur, stoelen en tafelkleden. Maar ook hing er een rij van 60 roze koksjassen in de garderobe. Welke demo-chef zou die willen aantrekken. Maar toen gebeurde het. De beroemde Franse driesterrenchef Jacques Lameloise die aanwezig was, haalde de schouders op en trok een roze buis aan. Tegelijkertijd deed de even beroemde Parijse pâtissier Philippe Conticini hetzelfde. Wat konden de anderen doen? Ze hadden inderdaad geen keuze. En zo stonden er plotseling 60 chefs en pâtissiers op het kookpodium, allemaal in het roze.

























Het roze verhaal is nog niet afgelopen, de kleurkeuze bleek een schot in de roos. In de jaren daarna kwam de combinatie roze en pâtisserie steeds meer in beeld. Er zijn heel wat keukenbrigades waar de mannen en vrouwen van de warme keuken in het wit zijn gekleed, de koude koks in het roze. Ook lieten diverse pâtisseriewinkels zich inspireren en bouwden de zaak in het roze om.
Sinds vorig jaar maakt de hele wereld kennis met de roze kleur, sinds de introductie van ons Engelstalige jaarboek Pastry in Europe. Op onze site http://www.pastryineurope.com/ kunt u diverse beroemdheden van overal ter wereld zien, in het roze gekleed.

Wat me op de laatste bakkersbeurs in Amsterdam vooral opviel, is dat steeds meer leveranciers de roze kleur in hun logo's, stands en verpakkingen verwerken. Hebben we het dan goed gedaan of niet.

Waarom roze? Als ik aan de zoete keuken denk, gaan mijn gedachten altijd terug naar de kinderjaren. Waar snoepten we als kind van? Van roze spekjes, roze schuimbollen en knalroze Bazooka kauwgom. Roze is zoet, roze is Pâtisserie & Desserts.










Hier zien we de grote chef Joël Robuchon, die in Tokyo als onze ambassadeur optrad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten