woensdag 3 maart 2010

Overpeinzingen: de functionele navel


Wanneer je bakkers in hun eigen domein tegenkomt, zie je dat ze vaak een té kort t-shirtje dragen. Vaak is zelfs de navel helemaal bloot. Een gemiddelde bakker kijkt niet zo naar zijn uiterlijk. Maar ooit, lang geleden, kwam ik een bakker tegen die de navel functioneel had ontbloot. Dat was in de tijd dat ik nog keurmeester was bij de Keuringsdienst van Waren. Die betreffende bakker maakte Weesper moppen. Dat zijn ronde zanddeegkoekjes met een bolletje erop. Onze bakker pakte telkens een stukje deeg dat hij tegen zijn buik sloeg. Dankzij zijn navel had elk deegstukje een mooi bolletje. Ik als jonge keurmeester maakte bezwaren tegen die in mijn ogen onhygiënische praktijk. Toen ik er 's avonds een oudere collega over sprak, zei deze laconiek: "Dan moet je maar eens bij hem terugkomen als hij kerstkransjes maakt."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten