maandag 14 december 2009

Kalkoenopener (2)

Dringend moet ik nog even terugkomen op de kalkoenopener die ik maanden geleden beschreef, op het moment dat mijn blog nog weinig bezoekers had.


Straks is het weer kerstmis en duikt een jaarlijks terugkerend probleem de kop op: hoe vul ik mijn kalkoen. Het beest dient immers gevuld om klassiek te zijn. Meestal open je de kalkoen met twee personen. De chef houdt het beest met twee handen open terwijl de souschef er de vulling in stopt. Geen wonder dat iedereen met tegenzin naar het kalkoenmoment uitkijkt. Twee personen voor één beest vereist teamwork. Je moet volkomen op elkaar zijn ingespeeld, maar omdat het niet vaak kerstmis is, bouw je niet echt routine op.
Deze tijden van kommer en kwel behoren nu tot het verleden, voortaan kan één persoon de kalkoen de baas. Of het nu de chef, de souschef, de plonge of de tournant is, iedereen kan het voortaan alleen. Dit hebben we te danken aan een nieuw handig apparaatje dat onlangs op de markt kwam. Dankzij de hygiënische uitvoering (driemaal verchroomd) kan het ding roestvrij bewaard worden tot de volgende kerst. Lang leve de kalkoen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten